Aangepast Mennen

Menners met een beperking

Aangepast mennen, mogelijk bij diverse FPG maneges in Nederland. is een zeer geliefde paardensport. Sommige maneges beschikken over meer dan één wagen, zodat met meerdere combinaties tegelijk gereden kan worden. Bij aangepast mennen rijdt er altijd een instructeur of helper mee op de wagen.

Intake

Als je voor het eerst gaat mennen wordt samen met jou gekeken wat je beperkingen zijn, zodat de meest geschikte combinatie samengesteld kan worden van paard, tuig en wagen. Zo kunnen de leidsels bijvoorbeeld aangepast worden en hebben sommige wagens een oprijdmogelijkheid voor een rolstoel. Meestal is het wel mogelijk om voor iemand specifiek een aanpassing te maken, zodat met de beperking ontspannen en veilig gereden kan worden.

Beginners

In de beginfase start iedereen in recreatief lesverband. Dit is een fase waarin je diverse praktische vaardigheden leert, zoals het kiezen van het tuig, hoe maak je een tuig klaar voor gebruik, welk tuig hoort bij welk paard en bijvoorbeeld wat de gebruikskenmerken zijn van een wagen met twee of vier wielen. Tijdens de lessen leer je alle officiële vaardigheden die voorkomen bij mennen. Vaardigheden die je niet uit kunt voeren door je beperking, zoals bijvoorbeeld het paard aanmoedigen met de zweep of het vasthouden van het uiteinde van de leidsels kan worden overgedragen aan je instructeur of helper. Lessen worden beoefend op het terrein van de manege en in de omgeving van de manege. Het buitenrijden in de omgeving van de manege is leerzaam en leuk en ook nog heerlijk voor menner en paard.

Aangepast mennen 1
Aangepast mennen 2
Aangepast mennen 3

Gevorderden