Paardrijden als therapie

Paardentherapie / coaching

Er zijn heel veel verschillende vormen van therapie/begeleiding/coaching met paarden. Deze 3 vormen verschillen van werkwijze

Paardentherapie wordt gegeven door een therapeut. Bijvoorbeeld een orthopedagoog. Binnen deze therapie zijn er verschillende werkvormen. Deels afhankelijk van de scholing van de therapeut. Een ding is het zelfde. Het Paard wordt ingezet als middel, het paard is niet de therapeut. Therapie is een behandeling. Afhankelijk van de scholing van de therapeut en of het via een zorginstelling gegeven wordt kan het door een zorgverzekeraar vergoed worden. Omdat paardentherapie in Nederland (nog) niet wetenschappelijk is bewezen zit dit (nog) niet in het verzekeringspakket.

Paardentherapie kan ook met een fysiotherapeut, klik voor meer informatie daarvoor op deze link (link nog maken)

Begeleiding met paarden wordt gegeven door iemand met een MBO niv4 of HBO geschoolde opleiding zowel op het gebied van zorg als het gebied van paarden. Ook voor begeleiding worden er doelen vastgesteld waar aan gewerkt wordt. Doelen kunnen zijn: ontlasting van het gezin, sociale zelfredzaamheid, oefenen van sociale vaardigheden, zelfvertrouwen etc. Begeleiding met paarden wordt veel ingezet bij kinderen met autisme, adhd en andere psychische stoornissen. Leren paardrijden kan nooit een doel zijn van therapie of begeleiding. Hoogstens een middel om tot een ingezet doel te komen. Afhankelijk van de gemeente, opleiding begeleider, of zorgkantoor wordt in de meeste gevallen begeleiding met paarden vergoedt met een PGB. Als een begeleider een contract heeft met de gemeente of zorgkantoor kan het ook onder ZIN vallen.

Coachen met paarden wordt gegeven door een Coach met kennis en ervaring met paarden. Een coach werkt veelal naast het paard. Ook in de coachting zijn er verschillende werkvormen. De meest geziene werkvorm is de spiegel die het paard geeft op basis van je lichaamstaal. Coaching met paarden kan antwoord geeft antwoord op bijvoorbeeld levensvragen. Waar sta ik en waar wil ik naar toe. Hoe weet ik wat ik wil of voel. Coachging wordt veel ingezet bij volwassenen, bedrijven, managers maar is ook zeker geschikt voor kinderen. Een coach is geen therapeut.

Beroepsvereniging

Omdat de verschillende vormen van werken en daarbinnen heel veel verschillende werkwijze zijn is het tot nu toe nog niet gelukt om een beroepsvereniging op te starten. Hier is wel behoefte aan. Heb je ideeen hierover of wil je hier aan bijdragen horen we dat graag.

Wetenschappelijk onderzoek

Op alle gebieden wordt er gezocht naar een manier om dit wetenschappelijk te onderzoeken. Voor mensen met een lichamelijke beperking voor Celebrale Parese ligt er een wetenschappelijk onderzoek klaar om uitgevoerd te worden. Dit onderzoek kan een start zijn om ook andere stoornissen/beperkingen te onderzoeken. Een begin hieraan is heel erg nodig.

De benodigde € 400.000,- is hiervoor nog niet opgehaald. Wil je hier in steunen neem dan contact met ons op!