Federatie Paardrijden Gehandicapten

De Federatie Paardrijden Gehandicapten, FPG, is sinds 1967 de overkoepelende organisatie van bijna 60 stichtingen en verenigingen in Nederland. De leden bieden op non profit basis het paardrijden voor mensen met een handicap aan. De FPG is op basis van een convenant horizontaal aangesloten bij de KNHS.

Een FPG stichting of verenigingen heeft altijd een instructeur of instructrice in dienst die een speciale module heeft gehaald tijdens de opleiding KNHS instructeur basissport. Deze Instructeur Paardrijden Gehandicapten (IPG) heeft extra lessen gehad, waar aandacht is besteed aan medische kennis en het toepassen daarvan.

De FPG probeert de leden zo goed mogelijk te ondersteunen met vragen, biedt ondersteuning, deelt kennis en biedt de leden de mogelijkheid tot het volgen van studiedagen.

U kunt bij onze leden o.a. terecht voor paardrijlessen, voltige lessen, menlessen, therapeutisch rijden en huifbedrijden.

Beschermvrouwe H.K.H. Prinses Margriet der Nederlanden..

Download film (243mb.)

"Juist met een beperking is het fijn om paard te rijden", legt instructrice Maureen Raben uit. "Het geeft een gevoel van vrijheid en is een onbelaste manier van bewegen". Para-dressuurruiter Estée Gerritsen, lid van het Rabo Talententeam 2016, vult aan: "Ik ben er lichamelijk door op vooruit gegaan. Vroeger kon ik net zitten, nu kan ik op een paard blijven zitten". Vrijwel iedereen met een beperking kan aan paardensport doen. Bij paardrijden gebruik je bijna alle spiergroepen én het is een sociale sport, waarbij de omgang met paarden en pony's centraal staat. Of je nu een lichamelijke, visuele, verstandelijke, een lichte of zware beperking hebt: afhankelijk van de aard van de beperking zijn er verschillende aanpassingen en hulpmiddelen mogelijk.

Tags: federatie, paardrijden, gehandicapten, FPG, beperking, veilig, paardrijlessen, sport, recreatie, therapie