Huifbedrijden

huifbed rijdenVoor wie het rijden op een paard of pony niet geschikt is, bestaat de mogelijkheid van huifbedrijden. Een uitkomst voor mensen die aan bed/rolstoel gebonden zijn, zoals mensen met een meervoudig complexe beperking.

Het huifbed is een frame gemaakt van metaal, die wordt voortbewogen door twee pony’s . Net boven de ruggen van de pony's hangt een doek. Deze is zo nodig in hoogte verstelbaar, zodat de ponyruggen net wordt geraakt. Boven het frame is een overkapping gemaakt, net als bij een huifkar. Degene die op het doek ligt, is zo beschremt tegen regen, zon en prikkels.  In het huifbed hangt een tillift, waarmee de deelnemer op het huifbed getild kan worden. Het huifbed wordt bestuurd door een ervaren koetsier en deze wordt ondersteunt door 1 of 2 begeleiders die mee lopen of naast de koetsier ziiten.

De warmte en bewegingen  van de pony's zorgen voor ontspanning en hebben vaak ook een therapeutisch effect.

Huifbedrijden is op verschillende FPG maneges mogelijk